Sunday, August 4

put your fate only and only to Allah

assalamualaikum w.b.t. ~


pertama-tamanya..saya nak ucap selamat menyambut bulan yang penuh barakah ini,Ramadhan Almubarak.. semoga.. anda semua dirahmati oleh Allah s.w.t  azza wajalla...dan mendapat kasih sayang (rahmat) daripada Nya... Amiin~

saya nak kongsi satu pengalaman manis.. yang ajaib.... tak de la ajaib sangat... tapi.. terasa satu perasaan yang jarang saya rasa... iaitu terasa betape dekatnya Allah itu kepada diri saya ( hilawatul iman,,)

macam ni ceritanya... peristiwa ni berlaku waktu saya tingkatan 4.. masa tu dah akhir tahun... tengah nak jawab peperiksaan akhir tahun (diagnostik) ..  jadi .. dalam peperiksaan ni... saya dah buat yang terbaik kot... In syaa Allah ... dalam banyak2 subjek... saya rasa.. yang paling tak nak saya dapat B .. paling tak pon dapat C ialah subjek Quran sunnah (PQS)... sebab waktu tu ustazah cakap 

"haaa.. sape yang tak capai tahap untuk peperiksaan diagnostik ni.. kene buat pembetulan 50 kali."
hmm.. macam tu la.. penat kott.. sekali je saya pernah kene dulu... itu pon baru 15 kali.. sakit tangan macam ape.. pastu taubat tak nak kene dah.. hehe.. tapi .. secare jujur nya... bukan sebab saya takut untuk buat pembetulan tu.. tapi.. sebab subjek tu ngan PSI (pendidikan syariah islamiah) la yang mencerminkan ilmu tentang Islam... kalau saya tak dapat gred yang baik... tu maksud nye saya bukan orang islam yang baik... malu kott bergelar Islam tapi subjek agama teruk... hmmm....

nak jadi kan citer... waktu peperiksaan tu... subjek ni la yang paling saya tak bace ( astaghfirUllah .. ==" )
bukan sebab tak nak... kalau tak silap... malam tu... saya tertidur awal... sebab penat sangat,,, jadi .. bile dah bangun tu...haa... macam ape dah gelabah nye.. =P .. nak bace buku tu terketar2 tangan sebab cuak... haha! pastu tau tak ape yang jadi?

macam ni... masa tengah gelabah2 tu.. terdetik kat dalam hati untuk tadah tangan.. doa semoga Allah bagi masa untuk bace (ilham Allah bagi kot) .. masa nak doa tu... berape minit je lagi nak masuk dewan untuk jawab peperiksaan... dengan penuh khusyuk dan tawaduk (cewahh) saya pon doa..
"Wahai Tuhan yang menggenggam masa.... yang mengawal setiap perkara.. tolong la bagi hambaMu ni sedikit masa ..."
air mata pon mengalir... ehh... tak de la..gurau je... haha..ermm... seperti yang kita tahu.. mane ade masa ini boleh kita berhentikan kan? nak slow kan pon tak boleh... tapi saya yakin sangat waktu tu.. Allah tu BOLEH BUAT APE2 JE.... masa tu pon makhluk Allah.. betul tak!? tapi.. (otak saya mula berproses..)
 " Allah tu kan Maha Adil... tak kan Dia nak bagi lebih satu jam kat aku sorang je..budak2 lain macam mane??? hilang la sikap adil Dia..."
otak berperoses lagi....
" "Dan berdoalah kepada Aku..nescaya Aku perkenankan" .... Betol !! Allah juga tak akan memungkiri janjiNya.. saya sangat pasti! Allah mesti bagi!! "
sejuk satu badan~ terasa macam ade yang mengalir dalam badan.. saya berzikir banyak2.. pastu saya perasan rupa2nya... Allah mengurniakan apa yang kita mintak... jadi.. cube teke ape yang Allah kasi??? hehehe.... hebat tak hebat nya Allah ni.... memang betol2 dia kasi...tapi bukan pada apa yang kita minta secara terus.. tapi dengan bende lain... ape bende??  Allah s.w.t azza wajalla bagi saya keupayaan untuk menghafal dengan cepat... dalam beberapa minit tu.. saya selak2 je muka surat yang kene hafal... dan akhirnya... jeng3..... saya dapat ..... (rahsia) hahah... tapi berjaya la .. AlhamdulIllah... syukur sangat2... sampai kene saya dilantik jadi fesi (guru muda) subjek tu kott.. bukan saya yang hebat .. tapi siapa?? anda sendiri yang dapat memikirkannya... *berzikirlah sahabat...

kaitan cerita saya ini sebenarnya telah diteladan kan kepada kita dari sirah kehidupan nabi Ibrahim a.s lagi.. dah lama dah... bab mengenai kekuatan akidah membatasi logik akal manusia... hebatnya seorang manusia itu apabila percaya kapada keesaan dan segala kehebatan yang dimiliki oleh Allah .s.w.t..


Apabila Nabi Ibrahim a.s. menghancurkan berhala2 yang ada pada waktu zaman kehidupan dia... pastu dia sangkut kapak yang digunakan itu di leher satu berhala paling besar... apabila kaum dia balik dan melihat keadaan tu.. diorang marah pastu tanya Nabi Ibrahim..
"woi Ibrahim... kau ke yang buat semua ni?!!"
Nabi Ibrahim jawab..
"aih? aku plak? ==" tanya la berhala yang besar tu...ntah2 dia yang buat.. tengok la kapak yang ada kat leher dia tuh... " (sory subtitle buat sendiri)
kaum dia dengan marah cakap
" kau merepek ape ni Ibrahim... kitorunk lepuk kang... dia tu batu! mane boleh bergerak dan bercakap..."
akhirnya...
"jadi... akhirnya kamu mengaku yang tuhan kamu itu batu dan tidak boleh mendatangkan mudharat atau kebaikan?... kenapa kamu menyembahnya?? " 
ape lagi...mara lah orang kampung dia tu.. diorang tangkap Nabi Ibrahim ni... pastu kumpul kayu api banyak2...sampai ada ulama yang cakap tinggi bangunan.. diorang nyalakan api... wushh~~  api yang besar... menyambar2.. jadi... korunk tau tak ape yang Nabi Ibrahim buat ape??? dengan yakin dan tawaduk... dia ulang beberapa kali dalam hati....

"yang memberi panas itu bukan api... tapi Allah!!!"
 nampak??? dengan izin Allah... api tu jadi sejuk...macam refrigerator kat umah tu.. haaa... sebab apa boleh jadi macam ni? sebab bila kita berserah diri kepada Allah betul2... in syaa Allah... Dia akan tolong... Allah Maha mengetahui... jadi Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita... jangan marah bila tak dapat sesuatu.. sebab sebenarnya kita dah dapat yang lebih baik...



ingat!!
takyah nak rebut2 makanan .. sebab rezeki Allah itu cukup..
jangan ambil makan banyak2 dalam pinggan tu... sebab siapa yang

bagi kita kenyang?
takut lah kepada Allah
ingatlah pada setiap perkara.. Allah itu ada di mana2..

       thank for reading.wAllahu a'lam bisowab.. assalamualaikum...

No comments: