Monday, August 5

Ramadhan ~ tak akan ada bulan yang lebih hebat

assalamualaikum w.b.t. ...

haih~ sekejapnyer Ramadan tahun ni rase.. nanti raya... memang la raya best.. tapi Ramadan ni lagi best... banyak bende yang hebat saya dapat rasa...saya nak kongsi pengalaman saya waktu tingkatan 3 dalam bulan Ramadan .. ada satu hari tuh.. saya tak pasti sangat.. tapi.. saya dikejutkan oleh satu lembaga untuk bangun sahur... tak de la lembaga... ermm.. macam mana yek nak cakap... oleh sesuatu la.. dan saya syak... tu ialah malaikat... huu~  *syak je.. tak de la pasti sangat..

waktu tu saya tingkatan 3.. dan sepanjang tahun tu...saya rasa saya ni baik... baik tu.. maksud nyer.. berbanding sekarang.. saya rasa waktu tingkatan tiga tu kesedaran untuk dekat pada Allah tu lagi tinggi... (dulu la... sekarang dah tak kot.. na'uzubIllah...) .. jadi, saya selalu amalkan bacaan2 sebelum tidur.. contohnya... baca tiga Qul., ayat kursi , selawat banyak2 dan sebagainya... sebab apa saya buat semua benda ni.. sebab saya rasa pagi esoknya.. saya akan bangun pukul berapa je yang saya mintak..

cuma satu hari dalam bulan Ramadan tahun tu.. saya nak sangat bangun awal.. sebab nak qiamullail.. jadi sebelum tidur tu.. saya pandang sebelah kanan ... saya cakap...
" tolong kejutkan aku eh...."
pastu pandang kiri.. dan cakap bende yang sama... saya niatkan..apa yang saya cakap tu kepada malaikat yang memang selalu duduk sebelah kanan dan kiri kita... dengan harapan.. diorang akan kejutkan saya pagi tu as diaorang adalah makhluk Allah yang taat, tak ada nafsu..dan suka bertasbih kepada Allah.. jadi.. ingat diorang boleh la tolong kejutkan... pastu saya terfikir...
" aisyy.. tak kan malaikat nak kejut aku macam tu je? bukan ke diorang ni tak kan buat apa2 melainkan dengan perintah Allah? "
 sebelum labuhkan kepala atas bantal.. saya berdoa lagi..
" ya Allah.. suruh la malaikat2 kau ni.. kejut aku esok pagi"
saya pon tidur.. esok paginya...
" Ashraf... Ashraf... bangun.. jom sahur jom.."
saya tengah mamai2 tu.. cuba untuk mencari suara tu...
" eh... meor.. awal bangun... ermm.. kau pergi la dulu.. nanti aku follow.."
saya tengok muka kawan saya tu serius je.. pastu dia pon keluar dari dorm saya dan saya tengok dia menuju ke tandas... saya turun dari katil.. pastu kejut kawansaya yang sorang ni .. ( amirullah namanya..) lepas kejut dia.. saya pon terasa nak pergi tandas... perjalanan nak pergi tandasdari bilik 5 .. boleh nampak dewan makan.. masa on the way saya nak pergi tandas tu.. saya nampak ade susuk lelaki hitam masuk dewan makan..
" oh .. dewan makan dah bukak rupanya.." 
jadi lepas pergi tandas... tak nampak plak Meor (bukan nama sebenar) ... dia yang kejut kan orang.. tapi dia yang tak ada.. saya pergi je la dewan makan tu sorang2.. pastu amirullah panggil.. nak gerak sekali.. jadi kitorang dua orang gerak la gi dewan makan.. memang dewan makan dah bukak masa tu.. bila kitorang masuk.. saya pelik...
" aik? mane Meor? mana laki yang masuk DM tadi?? "
tak de orang.. yang ada cume pekerja DM je... kitorang datang paling awal.. saya tak syak apa2 pon masa tu... saya ngan amir.. sahur je la...

tengah hari tu.. saya gi jumpa Meor..
" Meor.. terima kasih kejutkan aku tadi eh.."
"ko merepek apa acap? aku mana ade kejutkan ko.. aku bangun pon lewat tadi.. nasib baik sampat sahur...."
saya tak cuak dengar pengakuan dia... apa pun yang kejut saya sahur masa tu.. tu tetap makhluk Allah..

apa yang saya nak tekankan kat sini... selain daripada bulan puasa ni bulan paling hebat pernah Allah wujudkan...  bulan ni jugak antara bulan yang Dia janjikan bulan di mana takde doa yang akan kene tolak..semoga kita mendapat keberkatan dan kerahmatan nya di bulan ni...dari saki baki ramadan yang tinggal ni... dekat kanlah diri kepada Allah... bertaubat lah sellagi pintu taubat masih terbuka luas untuk kita..
selamat berpuasa...

that's all from me... wabillahi taufik.. assalamualaikum w.b.t .. selamat hari raya semua!!!!
Amirullah

meor..


No comments: